داروی آرتریت می تواند به جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع 1 کمک کند

19 اوت 2020- محققان اعلام کردند که یک نوع داروی آرتریت روماتوئید که می تواند به کند کردن پیشرفت دیابت نوع 1 کمک کند تا ظرف 5 سال برای استفاده ی عموم عرضه خواهد شد.

داروی Abatacept ، پیشرفت این بیماری را در کل دوره آزمایشی دو ساله متوقف کرد و محققان امیدوارند که فواید این درمان همچنان فراتر از این بازه ی زمانی ادامه یابد.

تصور می شود این دارو با حفظ لوزالمعده و توانایی این اندام در تولید انسولین کار می کند و سلولهای T بدن را نیز سرکوب می کند، همان سلولهایی از سیستم ایمنی بدن که باعث دیابت نوع 1 می شوند.

محقق برجسته پروفسور لوسی واکر، از دانشگاه کالج لندن، گفت: Abatacept ، پیش از این برای معالجه سایر بیماری های خود ایمنی، از جمله آرتریت روماتوئید استفاده شده است. با این حال، تنها در یک سوم از مبتلایان به دیابت نوع 1 ، این دارو مؤثر می باشد و هیچ کس نمی تواند دلیل آن را توضیح دهد.

پروفسور واکر افزود: آزمایش های اولیه بر روی مبتلایان به دیابت نوع 1 نشان داد که این دارو برای استفاده ی روتین مناسب نیست، زیرا پاسخ بیماران به آن بسیار متغیر است- برخی از افراد مزایای زیادی از مصرف آن دریافت می کنند، در حالی که برخی دیگر هیچ پاسخی به آن نمی دهند.

اما آنها با استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل سلول های T افراد و فاکتورهای متداول آنها، توانستند افرادی را که از این دارو مزایایی را دریافت می کنند، شناسایی نمایند.

پروفسور واکر گفت: اینكه بتوانیم پیش از مصرف این دارو بگوییم كه چه كسی به این دارو پاسخ خوبی خواهد داد، می تواند باعث علاقه مجدد به این روش درمانی برای مبتلایان به دیابت شود.

وی افزود: کار جدید ما نشان می دهد که با تجزیه و تحلیل این سلول های T و با نگاهی به نشانگرهایی که آنها بیان می کنند، می توان چگونگی پاسخ افراد به Abatacept را پیش بینی کرد.

وی گفت: قدم بعدی آزمایش این دارو بر روی افراد بیشتر و کشف این موضوع است که آیا این رویکرد برای سایر روش های درمانی و سایر بیماری های خود ایمنی موثر است یا خیر. نسخه های جدید و بهبود یافته ای از Abatacept هم اکنون تولید شده است و دیدن این که رویکرد بیومارکر برای این موارد کاربرد دارد نیز بسیار هیجان انگیز است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/aug/arthritis-drug-could-help-prevent-type-1-diabetes-progression.html